lördag, december 10, 2011

Weinachtsmarkt



Sitter på hotellet i Neubrandenburg. Det är fullt ös på kidsen, de leker nån superhjältelek inspirerad av Ben10 som just nu visas på tysk barnkanal. De fastnar i lera, flyger från sängen och " dör" på diverse mystiska ställen.
När de inte leker suspekta lekar är vi ute på stans pyttelilla julmarknad där vi, allt enligt Milton, åker "tallesell" äter "tovv" och dricker "plutteplutte" med dricka, helst "äppeljuss". En o annan gluewein och heisse schoko har ju förstås slunkit ner också!
Imorgon kommer vi hem igen, några euro fattigare men många skratt rikare.

**

Bianca träffade Herr Weinachtsman på väg till restaurangen på kvällen. Mamma förklarade på knagglig tyska att hon var en liten sexårig tjej från Sverige och sedan sjöng vi en liten jultrudelutt hon och jag. Hon fick en klubba av tomten och uppmanades att tacka fint. "Guten tag" svarar hon glatt. Jorå, hon är språkbegåvad hon. (Fast det var lika illa med mig. Städerskan ställde en fråga. Hon pratade så fort att jag inte hann med, men jag antog att hon undrade när hon skulle få komma in o städa. Klockan elva, svarade jag. Enda haken var att hon tydligen hade frågat om hon skulle byta våra handdukar. Behöver jag säga att vi fick ha samma alla tre dagarna?? :-D)

Inga kommentarer: